تماس بگیرید

021-91070473


️ اعتیاد مثبت – تغییر در عادات رفتاری

تاریخ انتشار: 1399-07-23 12:02:25
دسته‌بندی: توسعه فردی
اعتیاد مثبت – تغییر در عادات رفتاری

 ⭐️ ویلیام گلاسر، بحث خود را اینگونه شروع می‌کند که :
 «قسمت عمده‌ای از نوشته‌ها، تحقیقات و افکار و بحث‌های ما، در خصوص جنبه‌های منفی اعتیاد بوده است».

 ✔️او معتقد است که درد و رنج و غمگین بودن، یک احساس است. احساسی که به من و شما پیام می‌دهد که چیزی در جایی نادرست است و باید تغییر کند. 
?این ما هستیم که «انتخاب» می‌کنیم که در مواجهه با این پیام، چه رفتاری نشان دهیم.

انسان‌های ضعیف، سه گزینه پیش روی خود دارند:
1⃣ گزینه اول «تسلیم شدن» است. اینکه خود را به دست شرایط بسپاریم و بگوییم: به هر حال اینها اتفاق افتاده و این وضعیت زندگی من است و اوضاع نامناسب را نمی‌توان تغییر داد و بهتر است آن را بپذیرم. واقعیت این است که تسلیم شرایط شدن، درد و رنج وضعیت موجود را تا حدی کاهش می‌دهد و شاید به همین دلیل است که انسانها، این گزینه را انتخاب می‌کنند.
 اگر چه منجر به بهبود وضعیت نمی‌شود.

2⃣ گزینه دوم، افسردگی است. 
این رفتار می‌تواند موجب جلب محبت دیگران، توجیه رفتارهای نادرست شما و همین طور تنش‌های ذهنی کمتر برای شما باشد.

3⃣ گزینه سوم، اعتیاد منفی است. اعتیاد منفی (مواد مخدر، الکل و ...) روشی بسیار قدرتمند و اثربخش برای فرار از مشکلات و تحمل بهتر درد و رنج است.

 ?مشکل انتخاب این روش از آنجا ناشی می‌شود که پس از اینکه درد و رنج و منشاء مشکل از بین رفت، شما همچنان باید با اعتیادی دست و پنجه نرم کنید که سالها همراه شما باقی خواهد ماند…

✅ گلاسر در مقابل گزینه قدرتمند سوم، راهکار دیگری را مطرح می‌کند که آن را «اعتیاد مثبت» نامیده است. 
?او معتقد است عادتهای منفی به خودی خود حذف نمی‌شوند و تلاش برای حذف آنها نیز چندان اثربخش نخواهد بود مگر آنکه، عادتهای رفتاری مثبت (اعتیاد مثبت) جایگزین آن شود.

? اگر تصمیم دارید نسبت به یک رفتار اعتیاد مثبت داشته باشید، آن رفتار باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1⃣ باید ذات آن از رقابت و فضای رقابتی دور باشد. اینکه بگویید من هر روز تلاش می‌کنم بیشتر از خواهرم یا همکارم کتاب بخوانم یا یک ساعت بیشتر از همکارم کار کنم یا اینکه برای آشپزی وقت می‌گذارم تا بهترین غذاها را در فامیل درست کنم، یک فعالیت رقابتی است و خودش می‌تواند درد و رنج‌های جدیدی را به زندگی شما اضافه کند. اینکه بگویید هر شب چند صفحه کتاب می‌خوانم یا هر شب چند قطعه موسیقی گوش می‌دهم و سپس می‌خوابم و یا اینکه صبح ها که بیدار می‌شوم به دوستان نزدیکم پیامک احوال پرسی ارسال می‌کنم می‌تواند غیر رقابتی باشد. 
?البته غیر رقابتی بودن کافی نیست و باید سایر شرط‌های زیر نیز در مورد «اعتیاد» شما برقرار باشد.

2⃣ باید بتوانید حداقل روزی یک ساعت برای آن وقت بگذارید. اساساً کمتر از این زمان را به سختی می‌توان یک رفتار «اعتیاد آور» دانست. 
?نمی‌توانید بگویید که من خودم را به فعالیت فیزیکی و ورزش و پیاده‌روی و مطالعه و گوش دادن موسیقی و انجام کار خانه و آشپزی و … معتاد می‌کنم اما فقط می‌خواهم روزی 15 دقیقه برای اینها وقت بگذارم. 
این نوع رفتارها ممکن است رفتارهای مثبتی باشند، اما تا زمانی که یک سهم جدی در زندگی شما به خود اختصاص ندهند، «اعتیاد مثبت» تلقی نخواهند شد.

3⃣ نباید فشار خیلی سنگین به شما وارد کند! چه فکری چه فیزیکی و چه احساسی.
? اساساً اگر دقت کرده باشید ویژگی رفتارهای اعتیادآور این است که خیلی ساده هستند. تا به حال شنیده‌اید کسی به جابجایی روزانه 2 تن بار، معتاد شود؟! یا به خواندن روزانه 10 مقاله؟! ما به الکل و مواد مخدر و پیامک و ف.ی.س بوک و … معتاد می‌شویم به دلیل اینکه انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند.
 بنابراین در انتخاب فعالیت‌ها و تعیین مسیر برای «اعتیاد مثبت» به این مسئله هم توجه کنید. موسیقی گوش دادن شاید نمونه‌ای از فعالیت‌های مثبتی باشد که فشار ذهنی و فیزیکی و احساسی زیادی به ما وارد نمی‌کنند.

4⃣ باید تا حد امکان بتوانید تنهایی آن را انجام دهید.

نظرات