تماس بگیرید

021-91070473


پنج عادت افراد موفق برای یادگیری سریع مهارت

تاریخ انتشار: 1398-03-26 14:37:38
دسته‌بندی: چی یاد بگیریم

حتما بارها با تیترهای جنجالی مختلف روبرو شده‌اید که به شما وعده توخالی یادگیری مهارت در چند دقیقه و چند ساعت یا در نهایت چند روز را می‌دهند. یادگیری مهارت به همین سادگی نیست و ما هم قصد نداریم که نکات غیرقابل باور را تکرار کنیم. اما بررسی زندگی افراد موفق نشان می‌دهد که این افراد با چند عادت ویژه می‌توانند با سرعت بسیاری مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند.

چرخ را دوباره اختراع نکنید

حتما جمله معروف «چرخ را دوباره اختراع نکنید» را شنیده‌اید. این جمله بر این نکته تاکید دارد که برای موفقیت و یادگیری سریع یک مهارت باید از تجربه دیگران و مسیری که دیگران رفته‌اند آموخت و بهره برد. برهمین اساس خوب است که برای شروع یادگیری هر مهارتی از مسیر طی شده و تجارب پیشین بهره ببرید.

قرار نیست شما در این مسیر ابتکار به خرج بدهید، فقط کافیست ابتدا مهارت‌های پایه را بیاموزید و پس از یادگیری نکات اولیه و مهم به دنبال انجام کارهای خلاقانه و مختص به خودتان باشید. برای مثال اگر می‌خواهید نوشتن را بیاموزید کپی برداری و تقلید از نویسنده دلخواهتان کار اشتباهی نیست و این می‌تواند شروعی باشد برای یادگیری مهارتی که به آن علاقه دارید.

در این مسیر همچنین می‌توانید از کتابهایی که خوانده‌اید و اساتید ماهر در آن کار بهره ببرید. با این روش درصد خطای کار شما به شدت پایین می‌آید و باعث می‌شود کار شما به سرانجام برسد. در غیر این صورت ممکن است خیلی زود از انجام کار مورد نظر سرباز بزنید و پروژه را نیمه کاره رها کنید. پس توجه داشته باشید که برای یادگیری مهارت همچون افراد موفق عمل کنید و از تجربه سایر افراد بهره ببرید.

سطح مهارت خود را هر هفته ارزیابی کنید

هیچگاه یادگیری مهارت بدون ارزیابی آموخته‌ها امکان پذیر نیست. شما باید دست کم هر هفته آموخته‌ها را ارزیابی کنید تا ببینید چقدر در زمینه مورد نظر مهارت کسب کرده‌اید. برای ارزیابی میزان مهارت کسب شده نیاز به بررسی جزئیات آماری خاصی نیست. شما می‌توانید آموخته‌های خود را به صورت خلاصه در یک دفترچه یادداشت کنید.

در این یادداشت‌ها باید نقاط ضعف، پیشرفت‌ها و چیزهایی که ضروری است یاد بگیرید درج کنید. هر هفته باید این یادداشت‌ها را مرور کنید و ببینید کار چطور پیش می‌رود. همچنین بررسی کنید که آیا وقت کافی برای یادگیری صرف کرده‌اید و بهره وری شما در هفته طی شده چقدر بوده است.

به بازخوردها توجه داشته باشید

بازخوردهایی که از مربیان آموزشی و کارشناسان دریافت می‌کنید باعث می‌شود تا به شکل بهتری مهارت مورد نظر را بیاموزید. شما می‌توانید میزان پیشرفت خود را با یک فرد با تجربه در میان بگذارید. مشورت کردن و بازخورد گرفتن از فردی دیگر ممکن است وحشتناک به نظر بیاید. ما دوست نداریم اشتباهات خودمان را بشنویم و غیر حرفه‌ای به نظر بیاییم. اما اگر به ازای آن در کار خود پیشرفت کنید دیگر احساسات چه معنی دارند.

دلسرد نشوید

دلسرد شدن در مسیر انجام هر کاری کاملا طبیعی است. اما برای به سرانجام رساندن آن باید در برابر این مسئله ایستاد. برای اینکه از انجام کاری دلسرد نشوید ابتدا ببینید که چرا این حس به وجود آمده است. باید توجه داشته باشید که یادگیری خطی نیست و هرجایی که متوقف شوید دیگر نمی‌توانید از همانجا ادامه بدهید و باید از اول شروع کنید. پس با این حساب بهتر است که همواره جلوی احساسات دلسرد کننده خود بایستید تا سرعت یادگیری مهارت پایین نیاید.

سختکوش باشید

همه افراد قرار نیست به باهوشی اینشتین باشد. اما اگر باهوش نباشیم یعنی دیگر نباید به فکر مهارت آموزی و ارتقای زندگی خود باشیم؟ این تصور غلطی است. بیشتر از آنکه هوش در یادگیری مهارت‌ها تاثیرگذار باشد سختکوشی اهمیت دارد. سختکوشی به معنای این نیست که حجم زیادی از کار را با خستگی شدید انجام دهید بلکه شما باید بتوانید با تمرکز بالا از هراندازه وقتی که دارید برای یادگیری مهارت‌های مختلف بهره ببرید.