تماس بگیرید

021-91070473


آموزش معکوس شیوه‌ای نو و هوشمند برای آموزش

تاریخ انتشار: 1398-02-05 16:41:38
دسته‌بندی: چی یاد بگیریم

امروزه با پیشرفت فناوری و همه گیر شدن استفاده از فناوری‌های دیجیتال آموزش معکوس به شیوه‌ای مرسوم در امر آموزش تبدیل شده است. شیوه‌ای که در آن آموزش از طریق خود دانشجویان انجام می‌شود و دبیر نقش ناظر را برعهده می‌گیرد.

در کلاس درس معکوس دانش آموزان و دانشجویان دانش مورد نیاز خود را قبل از کلاس به دست می‌آورند و آموزگاران نقش راهنمای دانشجویان را در طول برگزاری کلاس ایفا می‌کنند. در ادامه به طور دقیق‌تر به تعریف این شیوه آموزشی نوین پرداخته‌ایم.

کلاس معکوس چیست؟

کلاس معکوس شکلی جدید از کلاس درسی حضوری محسوب میشود. در این کلاس‌ فعالیت‌هایی مثل تدریس مطالب اصلی هر درس که به صورت سنتی در کلاس درس به صورت فیزیکی انجام می‌شد درخانه خود دانشجویان انجام می‌شود.

در این شیوه آموزشی ویدئو نقش مهمی دارد و ویدئوها از طریق سامانه‌های آموزشی مختلف قابل دسترس‌اند. به این صورت که آموزش مستقیم از طریق فیلم یا وسایل آموزشی دیگر و قبل از کلاس انجام می‌شود و در کلاس کارگروهی و رسیدگی به نیازهای فردی صورت می‌گیرد.

در این مدل آموزشی دو عنصر درس دادن در کلاس و انجام تکالیف در خانه جا به جا می‌شوند. به این صورت که دانشجویان در خانه خود و پیش از شروع کلاس درس مطالب مختلف درسی را با استفاده از ویدئوهای کوتاه فرا می‌گیرند و زمان کلاس درس به حل تمرین، انجام پژوهش یا بحث و گفتگو می‌پردازند. در این حالت دروس یا از پیش ضبط شده‌اند یا به صورت پادکست و هر قالب صوتی دیگر به آسانی در خانه دروس را دوره می‌کنند.

چرا آموزش معکوس؟

در سبک آموزشی معکوس دانشجویان به طور عمیق‌تری مفاهیم را یاد می‌گیرند. در نتیجه این نوع از آموزش دانشجویان مسئولیت‌پذیری بیشتری پیدا می‌کنند، به شکل معنادارتری تعامل آموزشی پیدا می‌کنند و مفاهیم را بهتر می‌آموزند.

مشارکت فعال‌تر دانشجویان

در این شیوه آموزشی نقش دانشجویان از حالت منفعل پذیرنده به دانش پژوه فعال تغییر پیدا می‌کند و همچنین فرصت یادگیری با استفاده از ابزار آموزشی بیشتر می‌‍شود.

اهمیت یادگیری وارونه

در روش سنتی مطالب در کلاس درس و از سوی معلم ارائه می‌شد و فراگیران باید به صورت همزمان جزوه برداری می‌کردند. اما در حالت وارونه می‌توان در هر کجا و هر زمان دروس را یاد گرفت و ویدئوها را حتی چند بار تماشا کرد و وقت کافی برای یادداشت نکات داشت. در حالت سنتی دانشجویان نکات بسیاری را از دست می‌دادند و مجبور بودند که پی در پی جملات معلم را بنویسند.

استفاده از ویدئو باعث شد تا معلم تحت کنترل در بیاید و دانشجویان آزادی عمل بیشتری در انتخاب معلم خود و تماشا و توجه به تدریس او داشته باشند.

مسئولیت اجتماعی و آموزش معکوس

شاید کمتر به این موضوع اشاره شده باشد اما آموزش معکوس باعث شده تا شرایط آموزشی برای افراد کم توان ساده‌تر شود. مثلا افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند با این روش می‌توانند هزینه کمتری را صرف آموزش خود کنند. البته ممکن است برای تهیه تجهیزات همچنان هزینه‌ای به این افراد متحمل شود.

اما در خصوص افرادی که دچار ناتوانی جسمی هستند این روش بسیار مفید است. مثلا دوره‌های آموزشی که زیرنویس دارند فرصت مناسبی برای افراد ناشنوا هستند که فنون مختلف را بیاموزند.

افراد با ناتوانی‌های جسمی هم با استفاده از آموزش معکوس دیگر با محدودیت حضور در کلاس روبرو نیستند و به راحتی می‌توانند در خانه خود آموزش ببینند. در کلاس درس سنتی همواره میان افراد باهوش و افرادی که ضعیف‌ترند تبعیض ایجاد می‌شود اما در آموزش وارونه باتوجه به اینکه می‌توان ویدئوها را چند بار تماشا کرد و نکات را یادداشت برداری کرد دیگر این محدودیت وجود ندارد.

ابزار مورد نیاز برای آموزش معکوس

آموزش معکوس همانند هر شیوه آموزشی دیگر نیازمند تجهیزاتی است که می‌تواند خیلی پیچیده و پرهزینه یا کم هزینه و ساده باشد. در واقع یکی از قابلیت‌های ویژه این نوع آموزش فرصتی است که می‌تواند برای هر شخصی در هر شرایطی فراهم بیاورد. در ادامه به معرفی این تجهیزات مورد نیاز پرداخته‌ایم.

رایانه شخصی

موبایل

پاورپوینت

ویدئوهایی که به وسیله موبایل یا کامپیوتر شخصی ضبط می‌شوند

ویدئوهای حرفه‌ای تر که در استودیو ضبط می‌شوند

فایل‌های صوتی

فایل‌های آموزشی سایت‌های آموزش آنلاین و سامانه‌های آموزشی

برای شروع آموزش معکوس چه کنیم؟

برای شروع آموزش معکوس بهترین کار جستجو در اینترنت و پیدا کردن دوره‌های آنلاین است. پیشنهاد ما به شما استفاده از سامانه آموزشی فرایاد است که در آن این دوره‌ها با استانداردهای جهانی ارائه می‌شود. کیفیت در تهیه ویدئوهای آموزشی فرایاد اهمیت بسیاری داشته و از این نظر خیالتان راحت است.

امکان مشاهده ویدئوهای سمپل(نمونه) هم گذاشته شده تا بتوانید ساده‌تر تصمیم بگیرید و مطمئن باشید که ضرر نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم همین حالا آموزش معکوس را شروع کنید و با عضویت درخانواده فراگیران فرایاد توانایی‌های خود را افزایش دهید.