تماس بگیرید

021-91070473


در فرایاد مدرس شو

تاریخ انتشار: 1399-06-12 09:54:24
دسته‌بندی: اخبار فرایاد

آیا شما در زمینه آموزش تخصصی دارید؟ آیا در تدریس دروسی مانند ریاضی، فیزیک یا به طور کلی آموزش دورس ابتدایی تا کنکور تجربه و توانایی دارید؟ آیا در رابطه با موضاعاتی مانند کسب و کار، هنر، توسعه مهارت های فردی، برنامه نویسی و … توانمند هستید؟

فارغ از توانایی و تخصص در تدریس، تا به امروز محتوای آموزشی تولید کرده اید؟ باز خورد مخاطبان از آموزش شما چطور بوده است؟

فرایاد از تمامی مدرسان، متخصصان، علاقه مندان و … در حوزه آموزش جهت تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم آموزشی در کمپین مدرس شو دعوت به همکاری می کند.

راهنمای تولید فیلم آموزشی صفحه نمایش (Screencast Videos):

هر فیلم آموزشی( ویدیو آموزشی )، که در آن مراحل مختلف چیزی، طرز عمل، تهیه کردن و یا به انجام رساندن، نمایش داده یا دانشی منتقل و مفهومی تشریح و آموزش داده می شود، یک فیلم آموزشی است.  هر شخصی با هر تخصص و مهارتی  می‌تواند به تهیه فیلم آموزشی بپردازد.

مهمترین ویژگی این فیلم ها، داشتن طرح و برنامه ریزی مناسب جهت تهیه و تولید آن هاست، که در ادامه در چند مرحله به آن اشاره می کنیم.

1- شناخت مخاطب 

در مرحله اول باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید که با آموزش خود، چه کمکی به آن می کنید. اگر تدریس می کنید باید به دنبال آن باشید که بدانید، دانش آموزان یا دانشجویان از شما و آموزشتان چه انتظاری دارند.

توجه داشته باشید با هر میزان از شناخت مخاطب نیز، باید از ابتدا با طرح ریزی سوالاتی مانند:

موضوع آموزش چیست؟

مخاطب آموزش شما چه کسانی هستند؟

آموزش شما چه اهدافی را دنبال می کند؟

آموزش شما چه سودی برای مخاطبان دارد؟

کار خود را آغاز کنید.

2- نوشتن متن آموزشی ( سناریوی آموزش ) 

فراموش نکنین که یک متن یا دست‌ نوشته، هر قدر هم که ساده باشد، به شما در نحوه اجرای آموزش کمک می‌کند و موجب صرفه‌جویی در زمان شما و مخاطب می‌شود.

3-ضبط صدا و فیلم برداری از صفحه نمایس 

به طور معمول می‌توانید از نرم‌افزار کمتازیا یا «Adobe Audition» برای این کار استفاده کنید. زیرا ضبط صدا در این نرم‌افزارها به راحتی صورت می‌گیرد. در نظر داشته باشید که ارزان ترین میکروفون ها نیز از میکروفون داخلی سیستم شما کیفیت بهتری دارد ( حتی می توانید از میکروفون های تلفن همراه خود استفاده کنید. ) . فراموش نکنید که،‌ «اعلان‌ها» (Notifications) را خاموش کنید تا به هنگام تهیه فیلم آموزشی مزاحمتی ایجاد نکنند و با حذف آیکون‌های دسکتاپ و بستن برنامه‌های غیر ضروری کار را  آغاز کنید. در این زمان می‌توانید متن خود را در جایی قرار دهید و از روی آن بخوانید.

4- ویرایش

شما با دانستن دانش مختصری درباره ویرایش ویدیو مانند کات زدن و اصلاح ویدیو می توانید نیاز های خود را بر طرف کنید.

در نظر داشته باشید که یک معرفی در ابتدای فیلم آموزشی، مخاطب شما را به محتوای آموزشی شما هدایت می کند.

شما می توانید با مراجعه به بخش دعوت به همکاری  با استانداردهای فرایاد جهت تولید ویدیو های آموزشی آشنا شوید.