تماس بگیرید

021-91070473


دارک وب و وب پنهان چه تفاوت‌هایی دارند

تاریخ انتشار: 1398-01-31 16:50:02
دسته‌بندی: چی یاد بگیریم

ممکن است که اصطلاح دارک وب و وب پنهان را که به تازگی همه گیر شده‌اند در فیلم‌های مختلف شنیده باشید. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که دارک وب و وب پنهان یا دیپ وب چه تفاوت‌ها و چه کاربردهایی دارند.

لایه‌های مختلف وب

قبل از هرچیز بهتر است بدانید که وب چند لایه دارد. وب سطحی، وب پنهان و دارک وب لایه‌های مختلف وب هستند. وبی که ما از آن استفاده می‌کنیم به وب سطحی معروف است. وب سطحی شامل همه محتوایی است که در موتور جستجوگر ایندکس و ثبت می‌شود.

وب پنهان

باید بدانید که موتورهای جستجوگر محدودیتی را برای موارد جستجو در ایندکس خود اعمال می‌کنند. اینجاست که اصطلاح وب پنهان وارد بازی می‌شود. وب پنهان به صورت کلی به مجموعه‌ای وسیع از اطلاعات گفته می‌شود که موتور جستجوگر و دایرکتوری‌ها به آن دسترسی مستقیم ندارند.

بر خلاف صفحه‌های وب سطحی و آشکار، اطلاعات دیتابیس‌ها به طور کلی به عنکبوت‌های وب و خزندگانی که ایندکس‌های موتور جستجوگر را می‌سازند دسترسی ندارند. عوامل فنی مختلفی باعث می‌شود تا صفحه‌‎ها در گوگل ایندکس نشوند و از طرفی گاهی هم خود صاحبان سایت‌ها عمدا صفحه خود را از دسترس موتورهای جستجو خارج می‌کنند.

برای مثال اطلاعات کتابخانه‌های دانشگاهی که دسترسی به آن‌ها نیازمند رمز عبور و ثبت نام است در نتایج جستجوی اینترنت قرار نمی‌گیرند. همین طور صفحات اسکریپت محور که به سادگی توسط عنکبوت‌‎های موتور جستجوگر خوانده نمی‌‎شوند در همین دسته قرار می‌گیرند.

افزون بر این دیتابیس‌های بسیار بزرگی وجود دارند که هم عمومی هستند و هم باید از دسترس عموم خارج باشند. مثلا ناسا، دفتر ثبت اختراع و علامت تجاری و شرکت‌های دیگر که باید امنیت بالایی داشته باشند معمولا در این دسته قرار می‌گیرند.

چطور می‌توان به وب پنهان دسترسی پیدا کرد؟

به طور معمول دسترسی به این صفحات کار ساده‌ای نیست، اما در طول سال‌ها موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند و توانسته‌اند اطلاعات و محتوای پنهان را هم ایندکس کنند. با این وجود همچنان صفحاتی وجود دارند که از طریق جستجوی مستقیم قابل دسترسی نیستند و البته اگر ترفند پیدا کردن آن را بدانید به راحتی می‌توانید به آن‌‎ها دسترسی پیدا کنید.

برای مثال اگر در انگلیسی weather و database را جستجو کنید به اطلاعات بسیار جذابی می‌رسید، اطلاعاتی آماری که قبل‌تر دسترسی به آن‌ها ساده نبود.

تفاوت بین دارک وب و وب پنهان

اکنون می‌توان به بیان تفاوت بین دارک وب و وب پنهان پرداخت. در صورتی که وب سطحی همان چیزهایی باشد که در موتور جستجوگر نمایش داده می‌شود، وب پنهان که، تخمین زده می‌شود از نظر حجم 500 برابر وب سطحی باشد، شامل اطلاعاتی می‌شود که موتور جستجوگر نمی‌تواند ایندکس کند.

اما دارک وب در این بین به اطلاعاتی گفته می‌شود که در زیر مجموعه وب پنهان قرار می‎گیرد و درصد کمی از اطلاعات وب پنهان را تشکیل میدهد. به طور معمول محتوای دارک وب مواردی همچون خرید و فروش مواد مخدر و قتل و جنایت را شامل می‌شود.

همچنین به این موارد باید افرادی را هم اضافه کرد که در فرهنگی ناایمن و فضایی بسته می‌خواهند اطلاعات خود را آزادانه و بدون سانسور تبادل کنند و اطلاعات آن‌ها نیز در زمره اطلاعات از نوع دارک وب قرار می‌گیرد. با این حساب گاهی دارک وب چیز بدی هم نیست و شامل موارد مثبتی هم می‌شود.