تماس بگیرید

021-91070473


قبولی در مدرسه تیزهوشان با آزمون‌ های آنلاین هوش و استعداد تحلیلی

تاریخ انتشار: 1398-10-24 15:27:24
دسته‌بندی: اخبار فرایاد

آزمون تیزهوشان

با آزمون های آنلاین هوش و استعداد تحلیلی فرایاد قبولی در مدرسه تیزهوشان دیگر یک رویا نیست. در ادامه ضمن معرفی مدرسه تیزهوشان به شما نشان می دهیم که قبولی در تیزهوشان کار سختی نیست.

تیزهوش بودن و در مدرسه تیزهوشان درس خواندن آنقدر جذابیت دارد که دانش آموزان و والدین آن‌ها برای ورود به مدارس تیزهوشان سر و دست بشکنند. قبل از هر چیز باید بدانید که هیچ فردی تیزهوش به دنیا نمی‌آید و تیزهوش بودن ربطی به استعداد داشتن و نداشتن ندارد.

هر فردی می تواند با کمی سخت کوشی موفق شود و البته مثل هر آزمونی دانش آموز برای موفقیت در آزمون تیزهوشان هم باید آنقدر آزمون بدهد و تست بزند تا امتحان تیزهوشان برای او مثل آب خوردن شود.

البته شرکت در آزمون های آزمایشی تستی تیزهوشان به صورت حضوری ممکن است برای همه میسر نباشد و به همین دلیل آزمون های آنلاین تیزهوشان فرصت خوبی است تا آماده این آزمون سرنوشت ساز شوند. در ادامه ابتدا به این سؤال پاسخ می دهیم که مدرسه تیزهوشان چیست و چطور می توان در این آزمون ثبت نام کرد.

مدرسه تیزهوشان چیست؟

مدرسه تیزهوشان مدرسه‌ای است که زیر نظر دولت و سازمان پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان (به اختصار سمپاد) اداره می‌شود. یکی از مهمترین اهداف ایجاد این مدرسه در کشور شناسایی و جذب فرزندان باهوش و تیزهوش بوده است تا بتوانند از فرصت و امکانات مدارس استعداد درخشان بهره برده و استعدادها و توانایی‌های خود را شکوفا کنند.

ورودی مدرسه سمپاد از پایه هفتم آغاز می‌شود. در واقع دانش‌آموزان در مقطع تحصیلی پایه هفتم درس خواندن در این مدارس را تجربه می‌کنند و به شرط اینکه در سنجش ‌های سالانه موفق به کسب معیارهای لازم شوند می ‌توانند تحصیل در این مدارس را تا پایه دوازدهم ادامه بدهند.

بدون تردید مدارس تیزهوشان برترین مدارس ایران به حساب می ‌آیند و رقیبی در زمینه آموزشی و کیفیت آموزشی ندارند. راه ورود به این مدارس شرکت در آزمون مقطع ششم یا نهم است.

این مدارس زیر نظر سازمان پرورش استعدادهای درخشان اداره می شود. برای ورود و سمپادی شدن می توانید در مقطع ششم یا نهم در آزمون این مدرسه شرکت کنید.

چرا استقبال از ورود به مدارس تیزهوشان رونق پیدا کرده است؟

بسیاری فکر می ‌کنند که فقط کنکور سرنوشت ساز زندگی دانش آموزان است، در صورتی که مشاهده نتایج کنکور و قبول شدگان آزمون سراسری نشان می‌ دهد دانش آموزان تیزهوشان شانس بیشتری برای قبولی دارند و معمولا در رشته ‌های بهتر مثل رشته پزشکی و در دانشگاه‌ های مهمتر و برتر ایران قبول می ‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا استقبال از ورود به مدارس تیزهوشان رونق پیدا کند.

علاوه بر این درس خواندن در تیزهوشان نیاز قوی شدن پایه علمی دانش آموز را در پی دارد و در نتیجه دانش آموز در ادامه دوران تحصیلی دیگر نیازی به رفتن به کلاس کنکور و حضور در کلاس خصوصی و تقویتی ندارد. در ضمن بسیاری از معلمان تیزهوشان هم از اساتید و دبیران معروف با کلاس کنکورهای معروفند و به همین دلیل فرد دیگر نیازی به کلاس تقویتی ندارد.

آزمون تیزهوشان

معایب و مزایای مدارس تیزهوشان

بد نیست در ادامه به معرفی مزایا و معایب مدارس تیزهوشان بپردازیم. با اینکه مدارس تیزهوشان با توجه به آزمون سخت تیزهوشان و امکاناتی که دارند بیشترین مزایا را نسبت به مدارس عادی دارند اما این مدارس خالی از عیب و ایراد هم نیستند.

از مهمترین مزایای مدارس تیزهوشان می‌توان به وجود فضای رقابتی مثبت بین دانش آموزان، حضور معلمان مجرب و با دانش و از همه مهمتر فرصت‌ هایی که در این مدارس برای رشد توانایی و مهارتی استعدادهای دانش آموزان وجود دارد اشاره کرد. به طوریکه زمان ‌های پرت و بی استفاده در این مدارس معنا ندارد. همچنین تحصیل در مدارس تیزهوشان نبوغ و خلاقیت دانش آموزان را شکوفا می‌ کند.

ویژگی ‌های مدارس استعداد درخشان

  • گزینشی بودن کادر اداری و آموزشی مدارس تیزهوشان
  • گزینشی بودن دانش آموزان تیزهوش
  • وجود 30 ساعت درسی مفید در هفته
  • ارزیابی هوش و استعداد تحلیلی دانش آموزان در دو آزمون پیشرفت تحصیلی در طول سال
  • ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای رقابت با سایر دانش آموزان تیزهوش
  • برنامه ریزی آموزشی و پرورشی ویژه برای دانش آموز

 معایب مدارس تیزهوشان

همانطور که پیشتر گفتیم مدارس تیزهوشان خالی از عیب و ایراد هم نیستند. البته معایب این مدارس بیشتر به تاثیرات منفی روحی در دانش آموزان ارتباط پیدا می ‌کند. این دانش آموزان با توجه به اینکه از دانش آموزان معمولی و عادی جدا می ‌شوند معمولا احساس غرور کاذب پیدا می ‌کنند.

والدین نیز به همین دلیل از دانش آموزان تیزهوشان توقع بیشتری نسبت به سایر فرزندان و هم سن و سالها دارند. در نتیجه ممکن است دانش آموز با توجه به فشاری که به او وارد می‌ شود از اجتماع دور شود و از نظر عاطفی کمبودهایی را احساس کند.

آزمون تیزهوشان

امکانات مدارس فرزانگان

همانطور که می ‌دانید امکانات مدارس فرزانگان نسبت به مدارس عادی بسیار بالاتر است. به طوریکه دانش آموزان می ‌توانند مطالب درسی را به شکل عمیق تر و علمی ‌تر فرا بگیرند. به طور معمول کلاس ‌های فوق برنامه این مدارس سنگین ‌تر و عمیق ‌تر از سایر کلاس ‌های آموزشی است و در تدریس از وسایل کمک آموزشی مثل فیلم آموزشی، ارائه کنفرانس دانش آموزی و سمینار بهره گرفته می‎‌ شود.

علاوه بر این کلاس ‌ها، دوره‌ های فوق برنامه مانند کلاس رباتیک، ساخت سازه ماکارونی و... نیز در طول سال تحصیلی برگزار می ‌شود. این کلاس‌ های فوق برنامه به دانش آموزان کمک می ‌کند تا در کنار ارتقای سطح تحصیلی و درسی در سایر موارد مثل هوش و استعداد هم بتوانند توانایی خود را بالا ببرند. به همین منظور دانش آموزان در مدارس تیزهوشان فرصت پیدا می‌ کنند تا استعدادهای هنری و غیر درسی خود را شکوفا کنند.

از طرفی یکی از معایب مدارس عادی شاید کم توجهی به دروس آزمایشگاهی باشد، اما در مدارس تیزهوشان به این مورد هم توجه ویژه ‌ای می‌ شود و دانش آموزان وقت بیشتری را در آزمایشگاه سر می ‌کنند تا دروس آزمایشگاهی مثل فیزیک و شیمی را به شکلی عمیق ‌تر و بهتر فرا بگیرند. در این نوع از مدارس همچنین تاکید ویژه ‌ای به انجام کار گروهی و تحقیقی می ‌شود تا دانش آموزان کار گروهی و دسته جمعی را یاد بگیرند.

شهریه مدارس سمپاد

مدارس سمپاد هزینه هم دارند و تحصیل در این مدارس با اینکه آزمون ورودی دارد رایگان نیست. با توجه به امکاناتی که در این مدارس به دانش آموزان داده می ‌شود، این هزینه تا حدودی معقول به نظر می ‌رسد و کادر تحصیلی هم تمام سعی خود را می ‌کنند تا به دانش آموزان و خانواده آنها در پرداخت شهریه فشاری وارد نشود.

تا جایی که اطلاع داریم نمونه ‌ای وجود نداشته است که دانش آموزی بی بضاعت و کم بضاعت از امکان تحصیل در این مدارس محروم شود. اما سوال مهم خانواده ‌ها این است که میزان شهریه مدارس تیزهوشان چقدر است؟

میزان شهریه پرداختی مدارس سمپاد به طور دقیق معلوم نیست اما با توجه به اطلاعاتی که از مدارس مختلف بدست آوردیم می توان حدودا گفت آخرین قیمت‌ های مدارس تیزهوشان کشور در سال 99 به شرح زیر است:

هزینه تحصیل در پایه ‌های تحصیلی تیزهوشان هفتم، هشتم و نهم

حداقل شهریه: 2 میلیون 900 هزار تومان

حد اکثر: بین 6 میلیون تا 7 میلیون تومان

هزینه تحصیل در پایه‌ های تحصیلی تیزهوشان دهم، یازدهم و دوازدهم

حداقل شهریه: بین 3 میلیون تا 4 میلیون تومان

حداکثر شهریه: بین 8 میلیون تا 9 میلیون تومان

آزمون تیزهوشان

آزمون سمپاد چیست

همانطور که گفته شد برای ورود به مدارس تیزهوشان باید در آزمون سمپاد شرکت کنید. آزمون ورودی تیزهوشان هر ساله در مقطع ششم تحصیلی و هشتم تحصیلی برگزار می‌ شود. دو مدل آزمون تیزهوشان وجود دارد. آزمون استعداد تحلیلی و آزمون استعداد تحصیلی. در ادامه به معرفی این دو آزمون پرداخته ایم.

آزمون استعداد تحلیلی چیست؟

اگر اهل بازی هوش باشید یا یک بار تست آی کیو داده باشید با شکلی از سؤالات آزمون استعداد تحلیلی سمپاد پیش تر آشنا شده اید. در آزمون استعداد تحلیلی میزان توانایی دانش آموز در فرآیند حل مسئله سنجش می‌ شود. در این نوع از تحلیل که به تحلیل غیر کلامی هم معروف است استنتاج‌ های تصویری و فهمیدن علامت ها و اشاره ها موضوعاتی هستند که دانش آموزان باید توانایی انجام آن را داشته باشند.

آزمون استعداد تحصیلی چیست؟

سؤالات آزمون استعداد تحصیلی عمدتا از متن کتاب‌ های درسی و منابع آموزشی ارائه می ‌شود. دانش آموزان با خواندن کتاب درسی و منابع موجود می توانند توانایی لازم برای قبولی در آزمون استعداد تحصیلی تیزهوشان را بدست بیاورند. سؤالات این آزمون تستی و چهار گزینه ای هستند. هر پاسخ صحیح در آزمون تیزهوشان 3 امتیاز دارد و پاسخ اشتباه 1 امتیاز منفی دارد.

مسئولیت برگزاری مناسب و دقیق آزمون در هر استان به عهده مدیر کل آموزش و پرورش استان مربوطه است. تمامی مراحل ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه آزمون، مشاهده نتیجه، ثبت اعتراض و درخواست تجدید نظر و دریافت پاسخ به صورت اینترنتی بوده و نیازی به حضور در مدارس یا آموزش و پرورش وجود ندارد.

نحوه ثبت نام در آزمون تیزهوشان

ثبت نام مدارس تیزهوشان 98 – 99 مثل هر سال به صورت اینترنتی و از طریق سایت تیزهوشان به نشانی azmoon.medu.ir انجام می شود. دانش آموزان متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان همچنین با مراجعه به سایت sampad.medu.ir می توانند از قبولی در تیزهوشان با خبر شوند. فراخوان ها و اخبار تیزهوشان هم از همین طریق اطلاع رسانی می شود.

زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان 99-1400

ثبت نام مدارس تیزهوشان هر ساله از نیمه دوم اسفند 98 شروع می شود. همچنین در خصوص زمان برگزاری آزمون گفته شده است که آزمون پایه هفتم مدارس تیزهوشان در تاریخ 30 خرداد، آزمون ششم به هفتم در نیمه دوم خرداد، نهم به دهم در تاریخ 11 خرداد ماه و آزمون پایه ششم به هفتم در تاریخ 5 مرداد برگزار می شود.

ممکن است این تاریخ ها با توجه به وضعیت های خاص از سوی آموزش و پرورش و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تغییر کند. مواردی مثل خرید کارت ثبت نام در آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه به صورت اینترنتی و از سامانه سمپاد انجام می شود.

نحوه و ترتیب سؤالات آزمون ورودی

در سال‌ های گذشته 80 درصد سؤالات آزمون ورودی تیزهوشان به صورت تستی و از متن کتاب درسی بود. همچنین 20 درصد سؤالات به صورت هوش و استعداد تحلیلی به دانش آموزان ارائه می ‌شد.

اما در حال حاضر آزمون دانش آموزان پایه ششم برای ورود به پایه هفتم تنها به صورت هوش و استعداد تحلیلی است. یکی از دلایل این تصمیم کم کردن استرس دانش آموزان برای شرکت در آزمون تستی عنوان شده است.

در آزمون تیزهوشان نهم همچنان نحوه و ترتیب سؤالات آزمون ورودی به روال سابق است. مواردی مثل تعداد سؤالات، ضرایب دروس، زمان برگزاری و ظرفیت پذیرش مدرسه و... معمولا چند ماه قبل از برگزاری این آزمون و از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌ شود.

مجری و طراح سؤالات تیزهوشان وزارت آموزش و پرورش است و مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز مسئول برگزاری امتحان به شکل مناسب و استاندارد است.

آزمون تیزهوشان

چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم؟

جواب این سؤال ساده است. مثل هر آزمون دیگری و برای قبولی در تیزهوشان باید نکاتی مثل منظم بودن و داشتن برنامه ریزی رعایت شود. اما برای قبولی در مدرسه تیزهوشان توجه به دوره های آموزشی هم اهمیت بسیاری دارد. در فرایاد هم دوره آموزشی آنلاین هوش و استعداد تحلیلی برگزار می شود که استقبال بسیار زیادی از آن شده است.

ویژگی اصلی این دوره آموزشی آنلاین تست محور بودن آن است. در هر آزمونی برای قبولی باید وقت زیادی را صرف آزمون های دوره ای و تستی کنید. متاسفانه برای آزمون تیزهوشان دوره آموزشی و آزمون آزمایشی وجود ندارد. به همین دلیل فرایاد این دوره های آموزشی را به صورت آزمون آنلاین برگزار کرده است.

پس اگر همچنان سر در گمید و از خودتان می پرسید که چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم به شما این دوره و آزمون آنلاین تیزهوشان فرایاد را پیشنهاد می کنیم.

کوشا صمیمی مدرس دوره هوش و استعداد تحلیلی فرایاد در این دوره آموزشی آنلاین به دانش آموزان نکات مورد نیازی برای قبولی در تیزهوشان را ارائه می دهد. با توجه به اینکه منابع آموزشی استعداد تحلیلی و روش تدریس آن محدود است دانش آموزان با استفاده از این دوره آموزشی به سادگی می توانند آماده این آزمون شوند. لیست دوره های برگزاری شده و در حال برگزاری دوره هوش و استعداد تحلیلی به شرح زیر است:

قبولی در تیزهوشان با دوره و آزمون آنلاین هوش و استعداد تحلیلی فرایاد