تماس بگیرید

021-91070473


مک و پی سی چه تفاوت‌هایی دارند؟

تاریخ انتشار: 1398-02-31 15:40:38
دسته‌بندی: چی یاد بگیریم

مک سیستم عامل معروف شرکت اپل و پی سی که به سیستم عامل تحت ویندوز مایکروسافت اطلاق می‌شود هر دو طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند. اما سؤال اصلی اینجاست که مک و پی سی چه تفاوت‌هایی دارند و شباهت‌های این دو سیستم عامل پر کاربر کجاست. 

به طور کلی مک هم پی سی به حساب می‌آید چون پی سی واژه‌ای اختصاری برای رایانه شخصی است. با این حال در بین عموم کاربران واژه پی سی به رایانه‌ای اطلاق می‌شود که روی آن سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود و برای همین به اصطلاح برای کامپیوترهای تحت ویندوز به کار می‌رود. 

مک یا پی سی مسئله این است؟

رقابت مک و پی سی زمانی آغاز شد که آی بی ام حرف اول را در دنیای کامپیوترها می‌زد. کامپیوتر آی بی ام زمانی وارد بازار شد که التیر 8800، یک ریزرایانه که عنوان اولین رایانه شخصی را دارا بود، سرلوحه کار شرکت‌هایی مثل اپل و کمودور قرار گرفت. 

شباهت‌های مک و ویندوز

حتما می‌دانید که مک و پی سی ویژگی‌های مشترک فراوانی دارند و خیلی با یکدیگر تفاوت ندارند. اما شاید تا به حال نشنیده باشید که ویندوز روی مک قابل اجراست. در ادامه شما را با این ویژگی خاص مک آشنا می‌کنیم. 

توجه داشته باشید که مک هم نوعی کامپیوتر شخصی است که فقط سیستم عامل مک روی آن نصب شده است. با وجود اینکه اپل همواره علاقه داشته است پی سی خود را به عنوان کامپیوتری متفاوت از سایر سیستم‌ها جلوه بدهد اما از نظر امکانات این موضوع قابل اثبات نیست. شما حتی می‌توانید مک و ویندوز را همزمان روی مک بوک یا آی مک نصب کنید و از هر دو استفاده کنید یا اینکه از هر دو به صورت همزمان در یک صفحه استفاده کنید که این کار از طریق نرم افزارهایی مثل پاراللز یا فیوژن امکان پذیر می‌شود. 

در ادامه با چند شباهت مک و پی سی را آشنا می‌شوید:

هر دو سیستم عامل اجزای سخت افزاری یکسانی دارند. 

در هر دو سیستم عامل قابلیت نصب کی بورد و موس سیم دار یا بی سیم وجود دارد. 

هر دو سیستم عامل رابط کاربری مشابهی دارند که از طریق آن می‌توان اپ‌ها را در دسکتاپ‌ ذخیره کرد، برای اجرای اپ‌ها روی آن‌ها کلیک کرد و فایل‌ها و فولدرها را جستجو کرد. 

در هر دو سیستم دستیار مجازی وجود دارد که در مک سیری و در ویندوز کورتانا نام دارند. 

در هر دو سیستم قابلیت استفاده از سرویس‌های ابری فراهم شده است. سرویس‌هایی مثل دراپ باکس، باکس دات نت و گوگل درایو در هر دو قابل استفاده‌اند. 

جستجوگرهای محبوبی مثل کروم، سافاری و فایرفاکس در هر دو قابل اجرایند. 

اسنادی که در مایکروسافت آفیس یا هر برنامه دیگر آفیس سوئیت ساخته می‌شوند در مک و پی سی هم قابل نمایشند. 

اما یک تفاوت وجود دارد! موس مک تنها یک دکمه دارد.

البته این تفاوت به این معنی نیست که مک کلیک راست یا کلیک چپ را پشتیبانی نمی‌کند، هر دو این دستورات در مک هم قابل اجراست. با اینکه روی موس مک فقط یک دکمه قرار گرفته است اما با ضربه زدن روی سمت راست آن می‌توانید کلیک راست کنید. 

با این وجود یکی از بزرگترین مشکلات کاربران پی سی در مک شورت کات ها هستند. مثلا در مک کنترل به علاوه کلید سی عمل کپی را انجام نمی‌دهد و برای این کار شما باید از کلید کامند به علاوه سی استفاده کنید. با کمی کار در مک به سادگی به این تفاوت‌ها عادت می‌کنید. 

پس تفاوت‌ها در چیست؟

نرم افزارهای بیشتری برای استفاده در ویندوز نوشته شده‌اند که عمده آنها هم بسیاری کاربردی‌اند. 

ویندوز از تاچ اسکرین پشتیبانی می‌کند و برای همین نسخه‌های دسکتاپ، لپ تاپ و تبلت آن موجود است اما سیستم عامل مک از تاچ پشتیبانی نمی‌کند و برای همین فقط نسخه لپ تاپ و دسکتاپ آن موجود است. 

بین مک، آی فون و آی پد رابط کاربری وجود دارد. در سیستم عامل مک نه تنها می‌توانید فایل‌ها را با آیفون یا آیپد با استفاده از ایردراپ به اشتراک بگذارید بلکه اسنادی که در آیفون و آیپد باز می‌شوند و حتی تماس‌های دریافتی قابل دسترسی‌اند. 

از آنجایی که ویندوز پر کاربردتر از مک است ویروس‌ها و بدافزارهای بیشتری هم این سیستم عامل را هدف قرار می‌دهند. البته ویروس‌هایی هم به طور خاص برای مک نوشته می‌شوند. 

پی سی های تحت ویندوز توسط شرکت‌های مختلفی مثل اچ پی، دل و لنووو ساخته می‌شوند. این موضوع باعث شده است تا قیمت پی سی‌ها پایین‌تر باشد. 

مک‌ها فقط توسط اپل ساخته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا سخت افزارهای مک دچار اشکالات کمتری بشوند و استحکام بیشتری داشته باشند که البته این موضوع به معنی تنوع کمتر آن‌ها از نظر امکانات هم است. 

مایکروسافت برای بازی و به خصوص سیستم‌هایی مثل وی آر و سخت افزارهای مرتبط با آن‌ها قابلیت و تنوع بیشتری دارند که مک فاقد آنهاست. به روزرسانی و به اصطلاح آپگرید کردن نرم افزاری و قطعات سخت افزاری پی سی تحت ویندوز بسیار ساده تر از مک است.