تماس بگیرید

021-91070473


️ 6 راهکار برای تقویت ذهن و عملکرد مغز

تاریخ انتشار: 1399-07-27 12:10:18
دسته‌بندی: توسعه فردی
️ 6 راهکار برای تقویت ذهن و عملکرد مغز

◀️ ورزش کنید
انجام فعالیت‌های بدنی جریان خون به مغز و تولید ترکیب‌های حافظ سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد، و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی که کارکرد مغز را مختل می‌کنند و ممکن است به سکته نیز منجر شوند کاهش می‌دهد.

◀️ چربی‌های امگا 3 مصرف کنید
چربی‌های امگا 3 مثل دوکوزاهگزانوئیک اسید، یا  DHA، برای عملکرد درست کل اعضای بدن و به‌خصوص مغزتان بسیار مهم هستند، و در عین حال امکان درست شدن آن توسط بدن‌تان وجود ندارد.
تنها راه دریافت آنها مصرفشان با غذا است، اما متاسفانه محصولاتی که مقادیر زیادی چربی‌ امگا 3 دارند (به عنوان مثال ماهی، جگر، مغز) اغلب جزء مهمی از رژیم غذایی افراد نیستند. مصرف پایین امگا 3 حتی می‌تواند به شروع زودهنگام بیماری آلزایمر منجر شود، و بالعکس کسانی که مقادیر زیادی DHA مصرف می‌کنند به طرز قابل ملاحظه‌ای نسبت به این بیماری آسیب‌پذیری کمتری دارند.

◀️ با دست بنویسید
در عصر شتابناک پیامک زدن و چاپ‌ونشر، توصیه به نوشتن با دست ممکن است مسخره به نظر برسد، اما نگرش ما نمی‌تواند واقعیت‌ها را تغییر دهد. و این واقعیت‌ها حاکی از آن هستند که نوشتن با دست و خواندن دست نوشته‌ها آن نواحی از مغز را که هنگام تایپ کردن و خواندن متون چاپی غیرفعال مانده‌اند به فعالیت وا می‌دارد.
در کوتاه‌ مدت احتمال آن است چیزهایی را که یادداشت کرده‌اید بهتر به یاد بیاورید. در درازمدت، به طور کلی حافظه‌، مهارت‌های تحلیلی و سیستم تشخیص الگوی‌تان بهتر خواهد شد.

◀️ محصولات دارای ویتامین D بیشتری مصرف کنید
برای رشد و نگهداری نواحی از مغز که مسئول برنامه‌ریزی، شکل‌گیری خاطرات و پردازش اطلاعات هستند ویتامین D بسیار ضروری است. شما به راحتی و با بیشتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توانید سطح ویتامین D بدن‌تان را افزایش دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شکلی صحیح نرخ تولید این ویتامین را در بدن‌تان افزایش می‌دهد.
اگر در شرایطی که شما دارید انجام این کار غیرممکن است (مثلا اگر در جایی زندگی می‌کنید که روزهای آفتابی آن کم است)، باید از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

◀️ تجربه‌ای جدید را امتحان کنید
به عنوان مثال، در یک مهارت کاملا جدید تسلط پیدا کنید، در فعالیتی شرکت کنید که قبلا هرگز آن را امتحان نکرده‌اید، شروع به یادگیری یک زبان خارجی کنید، هر کاری که به آن علاقه دارید.
تسلط پیدا کردن در یک مهارت جدید مسیرهای عصبی جدیدی در مغزتان ایجاد می‌کند، علاوه بر یادگیری مهارت جدید، توانایی یادگیری‌تان در حالت کلی افزایش پیدا خواهد کرد.

◀️ ورزش فکری انجام دهید
اگر مدتی از چیزی استفاده نکنید، نحوه‌ی استفاده از آن را فراموش خواهید کرد، که این امر دقیقا در مورد مغزتان هم صدق می‌کند. میزان وابسته شدن ما به ابزارها و دستگاه‌ها ظرف مدتی نسبتا کوتاه حیرت‌ انگیز است.
بنابراین، اگر می‌خواهید از هر فرصتی برای بهبود مغزتان استفاده کنید، بهتر است برای انجام کارهای جزئی مثل جمع‌ و تفریق و پیدا کردن مسیر با GPS، از گوشی هوشمندتان استفاده نکنید.

نظرات