تماس بگیرید

021-91070473


مزایا و معایب استفاده از موبایل توسط دانش آموزان

تاریخ انتشار: 1398-04-03 16:05:01
دسته‌بندی: چی یاد بگیریم

 

امروزه دیگر استفاده از موبایل در مدارس بسیاری از کشورها معمول شده است. وزارت آموزش و پرورش ایران هم به دنبال ایجاد بسترها و راهکارهایی است تا دانش آموزان بتوانند از موبایل بهره آموزشی ببرند. در این پست به مزایا و معایب استفاده از موبایل توسط دانش آموزان در مدارس پرداخته‌ایم.

مزایای استفاده دانش‌آموزان از موبایل

رشد دانش فردی

در گذشته دانش‌آموزان تنها محدود بودند به کسب دانش از معلمان، والدین و کتاب‌های درسی و در دسترس‌شان. اما امروزه منبع کسب دانش بسیار متنوع‌تر شده است و یکی از حاضر و آماده‌ترین منابع کسب دانش اینترنت است. موبایل هم که همیشه در دسترس و در داخل جیب دانش آموزان است و به آن‌ها کمک می‌کند تا در کمترین زمان به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. دانش آموزان با استفاده از موبایل خود می‌توانند در هر زمانی می‌توانند تکالیف خود را انجام دهند و به وسیع‌ترین کتابخانه جهان دسترسی داشته باشند. همچنین اگر شک و تردیدی در مطالب ارائه شده دبیران وجود داشته باشد دانش آموزان فورا می‌توانند از طریق اینترنت تردیدهای خود را برطرف سازند.

موبایل بهترین وسیله برای مدیریت زمان

اگر اهل برنامه ریزی باشید حتما با اپلیکیشن‌های مدیریت زمان آشنایی دارید. دانش آموزان از طریق این برنامه‌ها و امکانات ابتدایی موبایل خود می‌توانند برنامه ریزی خوبی برای مطالعه دروس و زمانبندی امتحانات داشته باشند. برای سایر موارد مثل بیدار شدن در صبح زود فقط کافیست آلارم گوشی را تنظیم کنند و در ساعت مشخص بیدار شوند. همچنین می‌توانند متنی مشخص را برای اعلان و آلارم خود مشخص کنند تا در ساعت مشخص فعالیت مشخصی به شما گوشزد شود. به همین سادگی حتی بدون استفاده از اپلیکیشن خاصی موبایل می‌تواند ابزاری مفید برای دانش آموزان و دانشجویان باشد.

استفاده از موبایل در مواقع اضطراری

خطرات بسیاری ممکن است دانش آموزان را در رفت و آمد به مدرسه و خانه تهدید کند. در چنین مواقعی در صورتی که اتفاقی همانند تصادف یا دزدی رخ بدهد موبایل بهترین وسیله برای مطلع کردن والدین است. در این مواقع جی پی اس موبایل هم به شدت کمک کننده است. در صورت روشن بودن لوکیشن موبایل والدین خیالشان راحت است که فرزندشان کجاست. یا اینکه والدین می‌توانند از طریق تماس تلفنی به فرزند خود خبر بدهند که دیرتر به مدرسه می‌رسند تا او را بردارند. بهتر است به فرزند خود بگویید ردیابی او از طریق جی پی اس را برای امنیت بیشتر او انجام می‌دهید.

سرگرمی بیشتر دانش آموزان با موبایل

دانش آموزان در دوران نوجوانی استرس بسیاری را متحمل می‌شوند. به خصوص دانش آموزان کنکوری بیشتر از دیگران با استرس و تشویش روبرو هستند. در این وضعیت موبایل وسیله خوبی است برای کاهش همه این استرس‌ها. آن‌ها می‌توانند با موبایل بازی کنند یا فیلم ببینند و خودشان را سرگرم کنند.

معایب استفاده دانش‌آموزان از موبایل

زیاده روی در بازی کردن با موبایل

همانقدر که بازی باعث کم شدن استرس دانش آموزان می‌شود از طرف دیگر بازی کردن زیاد و گذراندن وقت زیاد با موبایل باعث می‌شود تا اثرات مخربی روی روحیه دانش آموزان داشته باشد. بازی به شدت حواس پرت کن است و ممکن است که ذهن دانش آموزان در زمان درس خواندن به سمت بازی‌های کامپیوتری و بازی با موبایل برود. البته بازی نباید به طور کلی حذف شود و بهتر است مدت زمان آن کنترل شود.

بی خوابی شبانه و خستگی

بازی کردن با موبایل و استفاده از اپ‌های مختلف ارتباطی باعث می‌شود تا متوجه گذر زمان نشوید و وقت زیادی را صرف استفاده از گوشی کنید. عمده دانش آموزان هم شب را برای بازی انتخاب می‌کنند و این یعنی بیداری تا صبح و استراحت نکردن. آنها معمولا تا دو یا سه صبح بازی می‌کنند، زمانی که باید خواب باشند تا بتوانند روز بعد با هوشیاری بیشتری درس بخوانند. چت کردن با دوستان هم به همین صورت وقت دانش آموزان را می گیرد و در میزان و ساعات خواب آنها اختلال ایجاد می‌کند.

ایجاد مزاحمت برای سایر دانش آموزان

استفاده از موبایل به خصوص سر کلاس باعث اخلال در کار کلاس و پرت شدن حواس دانش آموزان می‌شود. بسیاری از دبیران برای دانش آموزان و دانشجویانی که سر کلاس موبایل خود را روشن نگه می‌دارند جریمه‌های بسیار سخت در نظر می‌گیرند. زنگ خوردن موبایل سر کلاس باعث می‌شود تا در روند تدریس استاد مشکل ایجاد شود و دبیر مربوطه نتواند ادامه درس را پیش ببرد.

کم شدن ساعت حضور در کنار اعضای خانواده

این روزها که همه اعضای خانواده موبایل به دست شده‌اند روابط خانوادگی هم به شدت کاهش پیدا کرده است. دانش آموزان هم بیشتر اوقات آزاد خود را به کار کردن با موبایل سر می‌کنند و مشغول بازی و صحبت با دوستان خود هستند. آنها متوجه نیستند که خانواده چقدر در زندگی شان اهمیت دارد. وقت گذراندن با خانواده مهمترین چیزی است که هر کسی باید به آن توجه داشته باشد. انسان‌ها از طریق چنین روابطی مطالب مهمی می‌آموزند.